بیش از 2 میلیارد نفر از جمعیت جهان از نشر الکترونیک استفاده می‌کنند
منوی کاربری


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
موضوعات
خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



لینک دوستان
آخرین مطالب
دیگر موارد
آمار وب سایت

آمار مطالب

:: کل مطالب : 894
:: کل نظرات : 1

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 2
:: تعداد اعضا : 24

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 38
:: باردید دیروز : 0
:: بازدید هفته : 118
:: بازدید ماه : 1205
:: بازدید سال : 4497
:: بازدید کلی : 104117
نویسنده : سیدکاظم مطلوبی (میرسالاری)
سه شنبه 5 / 11

گزارش ایبنا از نشست «نشر الکترونیک و چالش‌های آن در ایران»۱۸:۳۱
 
سیدعرفان میرسالاری،‌ مدیر تولید شرکت شتاب‌تک در کارگاه «نشر الکترونیک و چالش‌های آن در ایران» گفت: اکنون ‌ 7/1 دهم میلیارد نفر از مردم دنیا از نسخه‌های چاپی و 5/2 میلیارد نفر از نسخه‌های الکترونیکی کتاب‌ها استفاده می‌کنند.
بیش از 2 میلیارد نفر از جمعیت جهان از نشر الکترونیک استفاده  می‌کنند
 
به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)کارگاه‌ «نشر الکترونیک و چالش‌های آن در ایران» با همکاری مشترک پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات (ایرانداک) و ستاد اجرایی هفته کتاب، بعدازظهر امروز (یکم آذرماه) با سخنرانی عرفان میر سالاری،‌ مدیر تولید شرکت شتاب‌تک در محل پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران برگزار شد.
 
میرسالاری در این نشست درباره مفهوم نشر دیجیتال گفت: توصیف شیوه‌های جدید تولید و توزیع با استفاده از دستگاه‌های نوین مفهوم نشر دیجیتال را شکل می‌دهد.
 
سبقت مخاطبان کتاب الکترونیک از کتاب چاپی

وی ادامه داد:‌ محصولی که در حوزه نشر دیجیتال توسعه پیدا می‌کند باید قابلیت‌های جستجوی سریع و ساده،‌ یادداشت‌‌برداری، جامعیت و استفاده آسان در آن پیش‌بینی شده باشد.‌
 
مدیرتولید شرکت شتاب‌تک با بیان این مطلب که نشر دیجیتال نیم قرن عمر دارد اظهار کرد: براساس یک پژوهش، 7/1 دهم میلیارد نفر از مردم دنیا از نسخه‌های چاپی و 5/2 میلیارد نفر از نسخه‌های الکترونیکی کتاب‌ها استفاده می‌کنند.
 
میرسالاری افزود:‌ با ورود نشر دیجیتال به عرضه نشر برخی شرکت‌های بزرگ دنیا مانند شیکاگو تریبیون،‌ بوستو گلوپ،‌ تایم  و کمپانی لویدز لست که 280 سال قدمت دارد، به نشر دیجیتال روی آورده‌اند.

وی گفت:‌ کمپانی «لویدز لست» در یک پژوهش از مخاطبان خود به این نتیجه رسید که 2 درصد از مخاطبانش از نسخه‌های چاپی و 98 درصد از نسخه‌های دیجیتالی استفاده می‌کنند.

عرضه نیمی از مقالات علمی دنیا به‌صورت نسخه‌های دیجیتال

این فعال حوزه نشر دیجیتال در ادامه عنوان کرد: اکنون بیش از نیمی از مقالات علمی دنیا به‌صورت نسخه‌های دیجیتالی عرضه می‌شوند. البته تولید نسخه‌های دیجیتالی برای بسیاری از شرکت‌های تولیدکننده محتوا فرصت‌های مالی جدید ایجاد کرده است.
 
میرسالاری با اشاره به «پروژه گوتنبرگ» ادامه داد: «پروژه گوتنبرگ» تلاش داوطلبانه‌ای برای الکترونیکی کردن کتاب و گسترش فرهنگ کتابخوانی است که در سال 1971 ایجاد شد. پایگاه «گوتنبرگ» قدیمی‌ترین کتابخانه الکترونیکی جهان است. «گوتنبرگ» 45 هزار « ebook» در خود جای داده که به دلیل رعایت حق کپی‌رایت کاربران می‌توانند به‌صورت آزاد از این منابع استفاده کنند.

درآمد میلیاردی آمازون از کتاب‌های دیجیتال

مدیرتولید شرکت شتاب‌تک گفت:‌ پایگاه «اینترنت آرشیو» نیز با ارائه رونوشتی از صفحات وب، 435 بیلیون رکورد را در اختیار کاربران قرار داده است. پایگاه آمازون که در سال 1994 ایجاد شده نیز امروزه در ردیف پرفروش‌‌ترین پایگاه‌های فروش کتاب قرار دارد. آمازون در سال گذشته میلادی، 78 میلیارد دلار درآمد داشته است. فروش آمازون شامل کتاب‌های فیزیکی و کتاب‌های دیجیتال است.

وی درباره انواع محتوای‌های دیجیتال اظهار کرد:‌ محتوای الکترونیکی علاوه بر کتاب شامل صوت و تصویر اعم از کتاب گویا مانند داستا‌های گویا و سخنرانی‌هاست.
   
ظهور کتاب‌های گویا در ایران

میرسالاری درباره ظهور کتاب‌های گویا در ایران افزود: کتاب‌های گویا سال 1308 در ایران به همت دکتر جواد شکلات‌خور، با هدف رفع نیاز نابینایان تولید شد. کتاب‌های گویا سه سال بعد یعنی در سال 1331 با همین هدف در آمریکا تولید و بسیار مورد استقبال قرار گرفت، به‌طوری‌که در سال 2005 آمار فروش این نوع کتاب، 871 میلیارد دلار برآورد شد.
 
مدیرتولید شرکت شتاب‌تک در معرفی کتاب‌های چندرسانه‌ای نیز گفت:‌ کتاب‌های چندرسانه‌ای یا تعاملی در حوزه نشر کودک بسیار استفاده می‌‌شوند؛ کتاب‌های تعاملی با هدف آموزش و تحقیقات تولید می‌شوند.
 
وی در ادامه با اشاره به تولید نرم‌افزاری «متن سخنگو» عنوان کرد: شرکت شتاب‌تک،‌ با ترکیب دو نرم‌افزار کتاب متن‌محور و کتاب گویا، به تولید نرم‌افزار جدید «متن سخنگو» اقدام کرده است. کاربران با استفاده از این نر‌م‌افزار می‌توانند به‌صورت هماهنگ صدا و متن را مطابقت دهند. نرم‌افزار «متن سخنگو» علاوه بر دستگاه‌های pc و رایانه‌های همراه، روی دستگاه‌های ویدئو قابل استفاده است.
 
معرفی فرآیند تولید کتاب الکترونیکی

میرسالاری درباره فرآیند تولید کتاب الکترونیکی ادامه داد: در فرآیند تولید باید به مباحثی مانند انتخاب حوزه توزیع، انتخاب قالب،‌ انتخاب ابزار و آماده‌سازی و دسته‌بندی محتوا و انتشار توجه شود.
 
مدیرتولید شتاب‌تک گفت:‌ حوزه‌های مختلف توزیع شامل وب و‌ تلفن همراه است. پایگاه آدینه بوک، ‌یکی از بزرگترین پایگاه‌های توزیع کتاب الکترونیکی در کشور است که در این پایگاه توزیع کتاب به وسیله موبابل و از طریق اشتراک‌‌گذاری صورت می‌گیرد، مانند قابلیتی که «فیدیبو» فراهم کرده است.  

«نشست‌ها و کارگاه‌های نشر الکترونیک و چالش‌های آن در ایران» در آخرین روز از بیست و دومین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران، با همکاری مشترک ستاد اجرایی هفته کتاب و پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات در محل این پژوهشگاه برگزار شد.




:: بازدید از این مطلب : 350
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








.:: This Template By : Theme-Designer.Com ::.
درباره ما
این وبلاگ برای معرفی طایفه سادات صحیح النسب میرسالاری طراحی گردید .در این وبلاگ اداب ورسوم ،مطالب تاریخی،معرفی شخصیت هاو...........می پردازیم
منو اصلی
نویسندگان
آرشیو مطالب
مطالب تصادفی
مطالب پربازدید
نظر سنجی

نظر شمادرباره هیئت امنای امامزاده میرسالار(ع)

پیوندهای روزانه